Що таке метод асоціацій та як ним правильно користуватися для вивчення англійської мови
За останні десятиліття в арсеналі викладачів англійської мови з’явилося багато цікавих, сучасних та головне — ефективних методик. Серед них — метод асоціативного запам’ятовування.
За останні десятиліття в арсеналі викладачів англійської мови з’явилося багато цікавих, сучасних та головне — ефективних методик. Серед них — метод асоціативного запам’ятовування.
Науково доведено
Для того, щоб визначити, як працює наш мозок, науковці постійно проводять експерименти та спостереження. Таким чином, вони помітили, що людина з народження запам’ятовує нову інформацію за певним алгоритмом: те, що вона знала раніше, впливає на те, як вона ставиться до нового та в якому вигляді запам’ятовує. Було також доведено, що нові нейронні зв’язки, які й відповідають за тільки що засвоєні дані, утворюються, приєднуючись до вже наявних у мозку.
Цікава стаття про герундій і інфінітив в англійській мові https://cambridge.ua/uk/blog/5-prostih-pravil-vzhivannya-gerundiya-ta-infinitivu/ підійде для всіх рівнів англійської.
Тобто, нове но може існувати окремо від старого, вже добре відомого. А це і є сутність асоціацій — коли ми запам’ятовуємо за допомогою нашого попереднього досвіду. Інакше кажучи, асоціативний підхід є природним механізмом нашої пам’яті.
Єдиний мінус у тому, що такі асоціації виникають неконтрольовано, несвідомо. Ви не можете відстежити момент, коли ви, наприклад, почали асоціювати слово “кішка” з пухнастою білою дорослою кішкою, чи маленьким кошеням, чи вуличним облізлим котом. Чомусь ця асоціація виникла, ви цього процесу навіть не помітили.
Якщо говорити про навчання, то все, що нам треба — це зробити процес їх формування усвідомленим. Ми безпосередньо впливаємо на їх формування, щоб надалі використовувати сформовані зв’язки з максимальною користю.
Як сформувати вдалі асоціації?
Отже, наше основне завдання — це зробити процес запам’ятовування контрольованим та ефективним. Першого ми досягнемо завдяки тому, що зосередимо увагу на тому, які асоціації нам потрібно сформувати. А ось ефективність буде залежати від якості цих асоціацій.
Є кілька загальних рекомендацій, які підвищать ефективність вашого запам’ятовування:
- Ваші асоціації повинні бути індивідуальними, нестандартними й такими, що спираються на ваш особистий досвід. Тож, беріть те, що ви знаєте, та використовуйте як основу для формування нових нейронних зв’язків.
- Робіть їх перебільшеними чи деформуйте, щоб вони були яскравими та легше запам’ятовувалися.
- Зробіть так, щоб асоціація викликала певні емоції. Не обов’язково позитивні, можуть бути й негативні. Але це допоможе вашому мозку краще запам’ятати нове.
- Додайте їм багатомірності. Не обмежуйтесь лише одним показником, наприклад візуальним образом чи звуком. Підключіть якомога більше факторів: запах, температуру, вагу, дотикові відчуття. “Поринайте” у створений образ так, щоб він здавався реальним. Це посилить його.
- Також додайте рух, динаміку. Наш мозок краще запам’ятовує не статичну, а динамічну картинку. Використовуйте це.
Тепер розглянемо, які є основні види асоціацій.
Класифікація асоціацій
Виділяють 4 основні групи:
1. За подібністю — коли ви берете два об’єкти та знаходите у них спільні риси. Наприклад, Земля і куля (однієї форми).
2. За суміжністю:
а) у просторі — коли два об'єкти знаходяться поруч (стіл-стілець);
б) у часі — коли вони виникають в один і той самий час (осінь-листопад).
3. За контрастом — об’єкти мають протилежні властивості (сухий-мокрий).
4. Причинно-наслідкові — один об’єкт є наслідком іншого (ліхтар-світло).
Ефективні асоціативні методики
Завдяки багаторічній практиці викладання англійської мови було виявлено, що є декілька найбільш ефективних асоціативних методик.
Перша — це запам’ятовування через схоже звучання. Для того, щоб вивчити англійське слово, беремо слово з рідної мови, яке схоже за звучанням. Наприклад, baton перекладається як “паличка для диригування/в естафеті”. А у нашій мові є хліб, який називається “батон”. Це і є пара слів зі схожим звучанням. Ви можете вигадати речення або цілу історію, пов’язавши разом ці два слова, щоб утворилася асоціація.
Друга — асоціація з певною людиною. Таким чином можна вивчати одразу декілька слів. Достатньо взяти яскравий та типовий образ реальної людини чи вигаданого персонажа. Наприклад, пригадаємо Капелюшника з “Аліси в країні чудес” та вивчимо пов’язані з ним слова:
- hat (“капелюх”, незмінна частина його образу)
- tea (“чай”, який він постійно пив зі своїми друзями)
- riddle (“загадка”, яку він полюбляв загадувати: “Що спільного у стола та ворони?”)
- crazy (“божевільний”, а саме таким він і був)
- time (“час”, на якому він був схиблений)
Рекомендуємо кращі курси англійської для дітей в Києві від https://cambridge.ua/uk/kids/ у самому серці Києва чи онлайн.
Третя — використання рими. Тобто, віршів та пісень, які допомагають запам’ятовувати. Цей спосіб навчання особливо полюбляють діти, але й для дорослих він працює. На початку можна робити змішане римування з використанням обох мов, з розвитком у вивченні можна переходити на повністю англійські вірші.
Ось 2 приклади використання цієї методики:
Bring-brought-brought З’їж смачненький бутерброд |
Roses are red, Violets are blue, Sugar is sweet, And so are you. |
- дуже погано
- погано
- нормально
- добре
- клас